€159.500 voor Voedselbanken Nederland in de veiling van het eerste vaatje, georganiseerd door het Nederlands Visbureau. Door het uitbrengen van het allerlaatste bod voordat de veilingmeester afhamerde, werd Budget Thuis de trotse eigenaar van het eerste vaatje met de vangst van 2023.
De start van het haringseizoen werd ingeluid met de veiling van het eerste vaatje, georganiseerd door het Nederlands Visbureau. Tijdens de veiling werd fanatiek geboden het felbegeerde vaatje te bemachtigen. Toen de stand op honderdduizend euro stond, werd de strijd gevoerd tussen twee partijen. The FishLovers en Budget Thuis waren zeer gebrand op het eerste haringvaatje en streden samen tot een eindstand van maar liefst € 159.500,-.
Het allerlaatste bod voordat de veilingmeester afhamerde werd gedaan door Budget Thuis, die het vaatje mee naar huis mocht nemen.
Sebastiaan Rigter, CCO van Budget Thuis: “We hebben deelgenomen aan de veiling van het eerste vaatje haring, omdat we graag de Voedselbanken steunen.” Meedoen aan dit bekende haringevenement is tevens een knipoog naar hun merkcampagne ‘Alles onder één dak’, waarin haring en ui eerder een hoofdrol kregen. “Het idee achter de campagne is gebaseerd op vergelijkingen, waarbij we communiceren dat het heel logisch is al je energie- en telecomdiensten voor thuis gewoon bij één partij te combineren. We gebruiken de haring en ui als metafoor, waarbij de uitjes worden afgehaald bij de ene kraam en de haring bij de andere.”
Martin Haasnoot van The FishLovers laat als sportieve tweede weten: “We hebben als startende onderneming uiteindelijk moeten opgeven, maar we zijn heel blij het goede doel op deze wijze te steunen. Ons doel is zoveel mogelijk mensen gezonde voeding te bieden en daar hoort natuurlijk ook haring bij. Wij willen mensen verse vis laten proeven in het hele land en dat maken wij mogelijk met online bestellingen.”
Het goede doel Voedselbanken Nederland was overweldigd door dit succes en kan met dit exorbitante bedrag enorm veel betekenen voor veel huishoudens.
Het keurpanel, bestaande uit haringdeskundigen Rien Motshagen, visspecialist Gamba Seafood, Erik Tas, chef-kok en eigenaar van restaurants ’t Ganzenest en Bij Erik en Hans Fentsahm van de gelijknamige vishandel, gaven hun oordeel over de haring: “Hier kunnen wij heel kort over zijn; het was het wachten waard!”
Gerbrand Voerman, voorzitter Nederlandse Haringgroothandelsvereniging en bestuurslid van het Nederlands Visbureau: “Na een aantal spannende weken, starten we morgen het seizoen met haring die van goede kwaliteit is. De consument die vanaf morgen een ‘Hollandse Nieuwe’ gaat happen wordt niet teleurgesteld.”
Na afloop van de veiling konden alle bieders en gasten de ‘Hollandse Nieuwe’ proeven tijdens de feestelijke proeverij. Naast het traditionele haringhappen vanaf de staart presenteerde chef-kok Erik Tas en zijn team de gasten een aantal heerlijke haringamuses. Ook kon men genieten van smaakcombinaties die onlosmakelijk met haring verbonden zijn: tafelzuren van Kesbeke, Bols korenwijn en speciale biersoorten van de Haagse brouwer De Kompaan. De haring werd verzorgd door Atlantic.
De ‘Hollandse Nieuwe’ draagt het EU-predicaat ‘Gegarandeerde Traditionele Specialiteit’ en mag uitsluitend worden gebruikt voor haring die in de periode van mei van het lopende kalenderjaar wordt gevangen en vanaf de startdatum in datzelfde kalenderjaar tot en met 30 september onder die benaming wordt verkocht. Na deze periode mag alleen nog de naam ‘Hollandse maatjesharing’ worden gevoerd.
Niet alleen in Nederland is de haring in trek, jaarlijks vinden veel maatjesharingen ook hun weg naar Duitse en Belgische consumenten. De visserij op Noordzeevisharing wordt sinds 2006 succesvol getoetst aan de criteria van het duurzaamheidslabel MSC. Van het jaarlijkse haringquotum (dit jaar bijna 400.000 ton, voor 2024 is het onafhankelijk wetenschappelijk advies bijna 520.000 ton) wordt slechts een klein deel, zo’n 25.000 ton gevangen die geschikt is te worden verwerkt tot ‘Hollandse Nieuwe’. Het gaat in totaal om zo’n 180 miljoen haringen, waarvan 90 miljoen in Duitsland worden geconsumeerd en van de andere helft zo’n 75 miljoen in Nederland en 15 miljoen door onze Zuiderburen (België).
Voor meer informatie: www.visrecepten.nl/hollandsenieuwe
Contactgegevens
-
- Marlies van Amerongen-Boomars
- marlies.boomars@voedselbankennederland.nl
- + 31 (0) 6 4933 6894