Steeds meer voedselproducenten geven gehoor aan de oproep om extra te doneren aan de voedselbanken. Dit is nodig nu meer mensen een beroep doen op de voedselbanken en het aanbod van voedzame producten afneemt. Na de oproep van het Wintercollectief (Unox, Iglo, Hak en Bolletje) om extra te doneren, hebben ook FrieslandCampina, Honig, Koninklijke De Ruijter, Maaslander, Calvé en No Fairytales zich aangesloten. Bij elkaar gaat het om ruim 1,9 miljoen extra producten.
Naast soepen, potten groenten en peulvruchten, tussendoortjes en diepvriesmaaltijden, worden met de uitbreiding van het collectief nu ook producten als kaas, houdbare melk, hagelslag, pindakaas en groentewraps aangeboden. Het doel van de merken is om alle huishoudens deze winter te voorzien van voedzame producten.
De voedselbanken zijn erg blij met de 1,9 miljoen producten die nu al toegezegd zijn. Leo Wijnbelt, voorzitter van Voedselbanken Nederland: “Het effect van dit initiatief overtreft onze verwachtingen. Dat het zo groots opgepakt zou worden, hadden we niet durven dromen. Met dit enorme aantal producten kunnen wij veel huishoudens voorzien van voedzame maaltijden.”
Het Wintercollectief is een open collectief waar andere voedselproducenten, groot of klein, zich ook bij aan kunnen sluiten. Het collectief dient nadrukkelijk geen commercieel doel en de bundeling van krachten is uitsluitend gericht op hulp aan de Voedselbank. Meer informatie, onder andere over hoe aan te sluiten, is te vinden via de deelnemende bedrijven, de website van het Wintercollectief of door te mailen naar info@hetwintercollectief.nl.
Contactgegevens
-
- Marlies van Amerongen-Boomars
- marlies.boomars@voedselbankennederland.nl
- + 31 (0) 6 4933 6894
-
- Hans Schoenmakers
- Bestuurslid Communicatie Voedselbanken Nederland
- Hans.Schoenmakers@voedselbankennederland.nl
- +31(0)6 53469885