Wellicht komt het door de coronacrisis. Of door de zichtbaarheid van de voedselbank in de media. Of door Missie Radio 538 voor de voedselbank. Of wellicht door een combinatie met daarbij nog andere redenen. Feit is dat we de afgelopen maanden overweldigd werden door alle particulieren en bedrijven die ons hielpen met geld, voedsel en diensten. Hieronder volgt een opsomming van de vele extra donaties die wij hebben ontvangen er waar we heel blij mee zijn. Dit betreft dus acties en donaties naast de donaties die wij krijgen van al onze vaste leveranciers.
- ALDI doneerde tijdens de kerst 42.000 breekbroden: voor elk huishouden van de voedselbanken een brood. • Albert Heijn doneerde met de kerststollenactie € 1.637.176 aan het Rode Kruis, Linda Foundation en Voedselbanken Nederland.
- CHEP betaalt de pallets voor het vervoer van voedseloverschotten die gedoneerd worden aan de voedselbank: voor dit jaar staat de target op 15.000 pallets.
- DE verlengt de zegeltjes spaaractie tot en met februari en doneert met kerst ruim 12.500 pakken Aroma Rood koffie.
- Met behulp van de Deloitte 555 Food Challenge van Deloitte Nederland kunnen we ruim 2.000 huishoudens van een voedselpakket voorzien.
- Hello Fresh leverde ons een bijdrage van € 15.000.
- H&M doneerde dankzij de H&M Helpt veiling € 15.000.
- Dankzij de bijdrage van MedApp, de slimme apotheek, kunnen we 230 gezinnen van een voedselpakket voorzien.
- PPG Industries doneerde €26.000 aan de voedselbanken.
- Stichting Taiwanese Community Care (TCCAN) deed een donatie van €12.077.
- Uitgeverij Marmer bundelde de kerstverhalen van dertig Nederlandse schrijvers, dichters en cabaretiers. Van ieder verkocht exemplaar gaat er €2 naar de voedselbank.
- Unilever, Bidfood, Riedel en partners schonken ons ruim 40.000 kerstpakketten: voor elk huishouden van de voedselbank één pakket.
- Unox doneerde met de Nieuwjaarsduik uit blik maar liefst 50.000 blikken soep.
- Wolwinkel Pera & Pasha haalde met een enorme gehaakte Kerstboom €6.011 voor ons op.
- 100%NL schonk ons een cheque van € 25.000 voor gratis radio-inzet van onze campagne #niksomjevoorteschamen.
Naast donaties en voedsel worden we soms ook verrast door bijzondere initiatieven en steun waar we heel blij mee zijn. Bijvoorbeeld het project Adopteer een glimlach van mondhygiënisten Saskia den Hartog en Lisette van Harst die als missie een gezonde glimlach voor elk kind hebben. Zij roepen mondhygiënisten op om tandpastapakketten voor de jeugd aan de voedselbanken te leveren. Of Storm Digital | Part of Accenture Interactive. Ze hebben voor Voedselbanken Nederland de online platformen geoptimaliseerd en een social campagne uitgerold om potentiele klanten die zich nu niet aanmelden te bereiken.
Contactgegevens
-
- Marlies van Amerongen-Boomars
- marlies.boomars@voedselbankennederland.nl
- + 31 (0) 6 4933 6894
-
- Hans Schoenmakers
- Bestuurslid Communicatie Voedselbanken Nederland
- Hans.Schoenmakers@voedselbankennederland.nl
- +31(0)6 53469885