Albert Heijn en de voedselbank organiseren samen inzamelingsactie gericht op de warme maaltijd

Het aantal klanten bij de voedselbank stijgt. De verwachting is dat dit aantal het komende jaar flink verder oploopt. Dit is mede het gevolg van corona en de hierdoor ingezette economische krimp. De behoefte aan levensmiddelen is om die reden groot. Ook komt december eraan, fijn om dan extra producten te kunnen inzamelen. Om die reden organiseert Albert Heijn de komende twee weken een grote landelijke inzamelingsactie. In ruim 250 winkels van Albert Heijn kunnen klanten tussen 9-22 november producten voor de warme maaltijd doneren. Deze worden in de deelnemende winkels herkenbaar bij elkaar gezet. Albert Heijn zorgt ervoor dat alle ingezamelde producten bij de lokale voedselbanken terechtkomen. Frank Dane, DJ bij radio 538, is sinds kort ambassadeur van de voedselbanken. Hij trapte vandaag de actie af in Hilversum.

Covid-19 heeft ons duidelijk gemaakt, dat tegenslag iedereen kan treffen. Van jong tot oud, van zzp-ers tot ondernemers, ongeacht scholing. “Het is van belang dat mensen met een inkomstterugval en hoge vaste lasten, kijken of ze in aanmerking komen voor de voedselbank en tijdig aan de bel trekken, zodat ze zich in deze tijd niet in de schulden steken. De voedselbank kan net dat steuntje in de rug zijn, om door een moeilijke periode te komen”, aldus Bestuursvoorzitter Leo Wijnbelt van Voedselbanken Nederland. De behoefte van de voedselbank aan levensmiddelen wordt door de coronacrisis alleen maar groter. Meer dan ooit zijn de 172 voedselbanken afhankelijk van donaties om het werk goed te doen. Daarom is de voedselbank zeer blij met deze Albert-Heijn inzamelingsactie.”

Frank Dane, ambassadeur van Voedselbanken Nederland: “Ik vind het geweldig dat Albert Heijn deze landelijke inzamelingsactie voor de voedselbank organiseert. Het is hard nodig in deze Corona-tijd. De voedselbank helpt mensen verder naar weer een betere toekomst en dat spreekt mij zo aan. Mooi om het startschot te kunnen geven van deze landelijke actie. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als we komende twee weken veel producten kunnen inzamelen voor de klanten van de voedselbank!” (zie mediakit: https://nieuws.voedselbankennederland.nl/media_kits/224947/

Albert Heijn en Voedselbanken Nederland

Albert Heijn en Voedselbanken Nederland werken al jaren nauw samen. Albert Heijn doneert jaarlijks ruim 4,3 miljoen producten aan de voedselbanken en deelt veel kennis en informatie over bijvoorbeeld logistiek en bestelsystemen. Daarnaast stelt Albert Heijn zijn landelijke winkelnetwerk beschikbaar om lokale inzamelingsacties te organiseren.

Online donatieknop op ah.nl

Albert Heijn heeft dit jaar als eerste grote partij in Nederland een online donatieknop geïntroduceerd. Op ah.nl kunnen klanten bij een online bestelling ervoor kiezen een financiële bijdrage te geven aan de voedselbank. Dit bedrag kan 1,-, 2,50 of 5,- euro zijn. Mede door de opbrengst van deze donaties, is Voedselbanken Nederland in staat om de operationele en logistieke kosten te financieren.

Contactgegevens

Ontvang het laatste Voedselbanken Nederland nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL